(Oldie 1961) Breakfast at Tiffany’s (Mic dejun la Tiffany ) 9/10
"Desi plasat intr-un ideal si idilic New York, ce nu a existat niciodata si cu care e greu sa te poti identifica, Breakfast at Tiffany's detine un atu incontestabil si care il diferentiaza de filmele de astazi... are suflet
USA /Engleza, Portugheza/ min 115
"Mic dejun la Tiffany" e un film de referinta in cinematografie in primul rand pentru ca este inspirat dintr-o faimoasa nuvela omonima a lui Truman Capote pe care George Axelrod a adaptat-o atat de bine, in al doilea rand datorita prestatiei superbe a lui Audrey Hepburn in rolul unei Holly intr-o eterna insecuritate si criza de personalitate, si intr-un final pentru excelentului cantec "Moon river" ce contribuie enorm la atmosfera multor scene.
Daca ar fi sa judeca "Breakfast at Tiffany's" dupa standardele moderne as potea afirma cu usurinta ca restul frizeaza mediocritatea. Insa pentru un film din 1961 rezultatul final e superb... (de altfel scena in care Holly si „Fred” : p petrec o zi facand impreuna lucruri pe celalalt nu le mai facuse niciodata o consider cea mai surprinzatoare, proaspata si emotionanta scena a filmului).
Iar pentru a scurta o foarte lunga expunere teoretica pot spune ca filmul urmareste destinul comun a doua personaje prea ocupate in ai exploata (un cuvant cam dur totusi) pe ceilalti pentru a observa cum modul lor de viata ii discrediteaza ca fiinte umane functionale, si care se salveaza printr-o dragoste sincera.
Ce nu mi-a placut e ca in spiritul vremurilor, se fumeaza foarte cool (nu sunt adeptul cenzurarii acestor scene... insa le consider in mod clar un punct extrem de vulnerabil), si apoi faptul ca filmul este contaminat de stereotipuri rasiale.
Apoi apare si chestia pe care eu nu o pot ierta multor filme "romantice": faptul ca deseori regizorii fac greseala de a crea o lume idilizata, ireala (faimoasa scena de debut... cu un Manhattan pustiu este prin sine un exemplu) in scopul eliminarii acelor detalii "neplacute" ce fac viata reala incomparabil mai urata decat visul de pe ecran. Pana si scena de final din aleea innecata de ploaie si gunoaie... pare "sterilizata" in acelasi scop. Dar avand in vedere ca filmul noir de abia reusise sa introduca in acea vreme... "lumea reala" in fabrica de vise Hollywood-iana, o sa trec acest ultim aspect cu vedere.
Un 9 ce putea fi cu usurinta un 8.
Subtitrare aici
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu