Cum mi-am petrecut sfarsitul lumii (The Way I Spent the End of the World) vs. Hirtia va fi albastra (The Paper will be Blue) ~ Ultimele Filme vazute de DANEZIA

04 ianuarie, 2007

Cum mi-am petrecut sfarsitul lumii (The Way I Spent the End of the World) vs. Hirtia va fi albastra (The Paper will be Blue)

Proaspat aderat si asteptand intregrarea, Danezia se hotaraste ca noul an nu poate incepe decat prin tocarea marunta a doua filme romanesti. Trebuie sa va pregatiti... lucrurile vor deveni urate, nu de alta dar intram in lumea celor care au alungat lumea din cinematografe.

(Nota! Parerile de mai jos sunt mai mult decat subiective..., no biatching allowed)

1. Sfarsitul lumii (propunerea Romaniei pentru Oscar)

"Catalin Mitulescu priveste cu atata melancolie trecutul si se implica atat de personal in aceasta poveste incat filmul derapeaza rapid intr-o incoerenta masina de batut campii"

Romania/Romana/ min 110

Synopsis aici

Pur si simplu filmul asta nu mi-a placut, si faptul ca a reusit sa ma adoarma pe la jumatate nu poate compensa o foarte credibila Dorothea Petre (Eva), si nici toate premiile de pe lume.

Si pentru ca acest film este in definitiv unul bun, mi-am permis sa il analizez dupa criteriile pe care de obicei le aplic filmelor straine. (asa ca sasele ala, e o nota cu adevarat buna pentru un film romanesc).

Puncte forte: atmosfera, faptul ca te duce rapid pe strada amintirilor, Dorothea Petre.

Nu mi-a placut: faptul ca mare parte din film trebuia sa ramana pe podea la montaj; Bucurestiul periferic cu care pur si simplu nu te poti indentifica (sau cel putin aia 20 de milioane de „provinciali”); absenta oricarui dram de coerenta al povestii (nu poti localiza exact inceputul sau sfarsitul si nici macar intelege despre ce naiba e vorba); enervantul acordeon/tambal ce tinde sa devina o tembela si universala coloana sonora a filmelor romanesti, momentele jenante in care Romania de astazi se infiltreaza vizibil in visul lui Mitulescu.

Cu toate acestea, prevad un viitor mare pentru acest regizor. Pentru un lung-metraj de debut „Cum mi-am petrecut sfarsitul lumii” se desprinde de intunecimea trecutului prin lungi pasaje de luminoasa poezie vizuala.

2 Hartia albastra

„Filmul asta putea sa fie mare..., mare de tot. Pacat de uriasa lipsa de curaj a lui Radu Munteanu ce nu da deloc adancime sau dramatism unei povesti ce trebuia spusa mult mai bine decat atat”

Romania/Romana/ min 95

Synopsis aici

Exista o imagine de la revolutie care a reusit sa lase adanci urme pe subconstientul meu, iar in acel cosmar sunt cateva ABI-uri distruse de armata si vandalizate de gloata idioata ce cauta sa se razbune pe inexistentii teroristi, gloata ce isi canalizeaza furia salbatica pe cadavrele unor tineri nevinovati. Acum militienii, soldatii si gloata sunt eroi ai revolutiei, unii in sicrie iar altii cu certificate.

Poate ca de asta e vorba in acest film, insa sincer nu se observa. In schimb avem parte de explorarea intensa, plina de actiune si cu puternice accente comice a unei nopti nebune aflate sub semnul confuziei. Si pentru o mare parte a filmului, poti sa traiesti din nou revolutia si sa intelegi cu adevarat despre ce a fost vorba acolo.

Insa regret nespus ca Radu Munteanu nu a avut „cojones” si s-a oprit exact atunci cand trebuia sa arate cu degetul. El lasa destule indicii... insa acestea pot fi asamblate dupa urechea fiecarui spectator ... sau chiar ignorate.

Si in loc de un tur de forta final, ultima treime a filmului se taraieste in superficial si plictisitor. Poate ca spectatorii ar fi vrut totusi sa isi confrunte cosmarurile... si nu sa adoarma pe scaune!

In rezumat, ambele filme prezentate la TV in seara zilei de 22 decembrie 2006, sunt filme cu mult peste nivelul cinematografiei romanesti... din toate timpurile. Insa amandoua sufera de cate o eroare fatala, primul bate campii fara nici o limita, al doilea e lipsit total de curaj. Cred ca data viitoare va fi mai bine.

P.S. Inteleg motivele pentru care „Sfarsitul lumii” e propunerea Romaniei pentru Oscar, in definitiv filmul arata bine si are si cateva premii, asta nu ma impiedica sa garantez ca pelicula asta nu are nici cea mai mica sansa la nominalizare.

Nu inteleg motivul pentru care filmul lui Porumboiu (care din intamplare nu e marcat de nici un defect fundamental si are si ritm, umor si dinamism, pe langa o interesanta filozofie si o incontestabila valoare universala) nu a fost bagat in seama pentru nominalizare. De fapt exista o explicatie, brontozaurii de la CNC nu ar fi recunoscut nici in ruptul capului ca cel mai bun film romanesc al anului... nu a fost finantat de catre ei. Inca o ocazie pierduta din orgolii tampite.

2 comentarii:

Anonim spunea...

am vazut si eu cele 2 filme romanesti difuzate in aceeasi seara la televiziunile noastre. Sunt de acord cu ce ai spus tu dar ca sa imi spun si eu parerea am remarcat atmosfera intunecata din filmul HARTIA...(ca sa sugereze si ca ceea ce stim despre acele zile e inconjurat inca de intuneric).(Tele)spectatorul de rand,care se uita la film pt a se relaxa,pierde subtilitatile si de aici si cate putin din farmecul filmului.Nu mi-a placut finalul.Prea brusc si parca grabit. CUM MI-AM PETRECUT...a fost mai aproape de sufletul meu pt ca sistemul scolar imi era cunoscut.In rest e o poveste frumoasa,un zambet nostalgic asupra unor timpuri in care am simtit fiecare in felul sau.
Despre filmul A FOST....am gasit o cronica si un articol/reportaj p un site francez despre atmosfera d acum din tara (filmul e prezentat acum in Franta) http://www.telerama.fr/cinema/M0701081521462.html
Mie mi s-a parut adevarat.Iar faptul ca jurnalistii au incurcat filmele e deja subiect pt un alt film..

danezia spunea...

la Hartia, intradevar sfarsitule brusc... pentru ca nu explica .. ceea ce am descris eu (distrugerea de catre armata a ABI-ului), insa ultima treime a filmului, de cand "soldatul Ryan" e gasit si se intoarce acasa... e plictisitoare si cam degeaba... pentru ca nu duce nicaieri povestea, si nici nu contureaza mai bine personajele.

 
Creative Commons License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 3.0 Unported License.